Wednesday, April 17, 2013

Calon ada ikatan keluarga warnai PRU-13 Datuk Shahlan dan Satuk Saifuddin Nasution

Kuala Lumpur: Hubungan kekeluargaan seperti anak-beranak, adik-beradik dan sepupu dalam kalangan calon yang mewakili Barisan Nasional (BN) dan pakatan pembangkang mewarnai Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Senario ini bukanlah perkara baru dalam dunia politik malah sudah menjadi suatu budaya. Tetapi ibarat pepatah ‘air dicincang tak akan putus’, hubungan antara calon tidak terjejas walaupun ada antara mereka berlainan ideologi politik.


Di Sabah, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mempertahankan kerusi Parlimen Semporna, manakala adiknya Yusof bertanding DUN Lahad Datu mewakili BN.
Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor yang kekal bertanding Parlimen Putrajaya, kali ini tidak keseorangan apabila adiknya, Datuk Dr Tengku Rethwan mendapat kepercayaan parti untuk bertanding di DUN Seri Setia.


Berbeza pula di Kedah, Setiausaha Politik Perdana Menteri, Datuk Sahlan Ismail yang mewakili BN bertanding Parlimen Pokok Sena dan adiknya, Datuk Saifuddin Nasution yang juga Setiausaha Agung PKR, bertanding kerusi Parlimen Kulim-Bandar Baharu.

Seperti PRU-12, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim kekal bertanding di Parlimen Permatang Pauh, begitu juga anaknya, Nurul Izzah yang juga Naib Presiden PKR mempertahankan Parlimen Lembah Pantai.

No comments: